Seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini dalam artikel bertajuk 'Mufti Perak akui saran Kerajaan Pas-UMNO' , Datuk Harussani Zakaria mengakui telah mengadakan pertemuan dengan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat untuk menyatakan pandangan beliau.

Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, cadangan itu dikemukan bagi mewujudkan pemerintahan yang dikuasai sepenuhnya oleh orang Melayu dan Islam.

“PAS kalau campur dengan Umno lagi bagus. Umno ada 27 kerusi. Kalau campur dengan PAS, seratus peratus orang Melayu-Islam memerintah,” katanya.
Walaubagaimanapun, susulan daripada pertemuan itu, pendapat dan cadangan Datuk Harussani ditolak, memandangkan Nik Aziz hanyalah seorang mursyidul Am yang tidak mempunyai kuasa untuk membuat keputusan bagi Parti. Saya percaya Tuan Guru punyai kuasa untuk mempengaruhi pembuat keputusan dalam parti, namun mungkin Tuan Guru tidak sudi menasihati.

Ada desas-desus tambahan yang diadakan untuk menyedapkan cerita, Mufti Perak menangis dan merayu pada Nik Aziz, dan ada pula laporan menyatakan pertemuan kedua telah dibuat.

Nampaknya, isu kerajaan Perak ini menimbulkan kerisauan dan kesangsian dalam diri Mufti negeri tersebut. Entah apa hal dalaman yang membawa kepada kerisauan Datuk Harussani, adakah suara beliau tidak didengari dalam kerajaan yang berketuakan orang Islam, tetapi dikemudi oleh bukan Islam?

0 comments